Sunday, May 20, 2012
Wednesday, February 15, 2012
自稱便衣警察‧2男追趕截車引恐慌
鄧翰烽(右)在主任林廷聯(左) 的陪同下向記者解釋被便衣警察 攔截的經過。(圖:星洲日報) |
當地居民鄧翰烽今日在敦拉薩鎮國會選區服務中心主任林廷聯的協助下召開新聞發佈會時透露,他是在本月10日傍晚5時左右從福春園的住家駕駛摩哆車打算前往南湖鎮輕快鐵站的途中,於阿南達邁花園2/154路遇上這兩名自稱是便衣警察的巫裔男子。
包夾攔截迫摩哆車停下
他指出,這兩名男子初時僅是大聲高喊“Stop”,要他將摩哆車停下來,他由於擔心對方是搶匪,因而快速轉油門駛離,但之後卻因對方追上,且前後包夾攔截,而被迫停下來。
他表示,這兩名男子所出示證件的照片的確類似警方的證件照,因此他只好依要求交出自己的身份證及執照,然而對方卻將他的資料輸入進手機,讓他感到懷疑和擔心。
他說,若對方的警員身份是假冒的,害怕日後會發生有人上門威脅或打搶的事件。
該兩名男子的年齡大約介於30至40之間,身穿普通T-shirt及長褲,分別乘坐兩輛摩哆車。
林廷聯吁警方關注
敦拉薩鎮國會選區服務中心主任林廷聯表示,他曾於本月12日就此事致電蕉賴警區總部及阿南達邁警亭詢問詳情,但都得不到有關部門確實的回應,因此希望透過媒體呼吁警方關注此事。
他表示,警員攔截民眾應以安全為重,飛車追趕會造成民眾的心理壓力,且也可能造成車禍,他希望該兩名男子若真的是警察,應該出面針對其舉動給鄧翰烽一個解釋。
資料輸入手機行為屬可疑
他強調,警員一般在檢查民眾資料時,都以手寫方式記錄在記錄簿上,不可能輸入手機,因此對於該兩名男子的警員身份感到非常質疑。
他也促請社會人士提高警惕,若遇到類似事件,儘量避免在人群及車輛較少的地方停車,以免發生搶匪假冒警察打搶的事件。(星洲日報/大都會)
原文: http://mykampung.sinchew.com.my/node/178326?tid=6
Tuesday, February 14, 2012
老騎士遭“便衣警”攔截‧手機抄資料疑遇假警
骑摩托车遭便衣警截停 老翁怕遇劫踩油门逃
|
两人在过程中,也向邓翰烽提出多个提问,包括邓翰烽本身是否有工作及在哪里上班。
Sunday, June 26, 2011
张清才投诉大马卡品质差 更换被征收10令吉引不满
蕉赖胡姬岭居协主席张清才今日在敦拉萨镇国会选区服务中心主席林廷联陪同下,召开记者会向媒体作出投诉。
他说,大马卡内置晶片经常无法在辨识器上显示其个人资料,导致他面对不少身份验证问题,包括到银行提款、打印检查公积金户头等等。
“今年年头我急着用钱,但却忘了提款卡的密码,银行方面要求我出示大马卡验证身份,但辨识器却无法读取晶片上的资料,换了另一个辨识器也没办法;然后其他人在检查户头机器前,都用大马卡检查资料和打印报表,偏偏我的大马卡却不行。”
他表示,幸好当时尚有其他随身携带的文件证明身份,才得以提款应急。
同时,他也投诉曾在2008年因遗失了钱包,在重新申请时被国民登记局柜台人员告知须罚款80令吉,态度令他非常不满。
“报案纸上说明了原因,他却没看清楚就说必须交罚款,最后才说可以免费换。政府常说要‘以民为本’,但公务员却是这样的服务态度。”
张清才也透露,蕉赖胡姬岭亦有数十名居民向他投诉面对同样问题,指前往国民登记局更换大马卡时被征收10令吉费用,“这不是我们弄坏的,为什么要人民承担费用?”
林廷联表示,既然大马卡晶片品质不理想,政府不应在来临7月进行提升晶片功能之际,向前往更新大马卡的人民征收10令吉费用。
“我们认为征收费用是不合理的,这无关钱的问题,而是晶片本身的问题,政府应有一套系统检测晶片损坏的原因,而不是每个更换的都必须缴费。银行提款卡及信用卡上的晶片也经常被使用,却没有出现问题,唯独使用率最低的大马卡晶片却问题处处,政府应免费让人民更换大马卡。”
不 过,他也认同若有关晶片是持有人粗心使用而有所损坏,则必须交付10令吉的更换费用。他说,大马卡是大马人民的身份象征,奈何却因为晶片品质问题带给人民 诸多不便,因此表示将致函内政部部长拿督斯里希山慕丁及马华总会长拿督斯里蔡细历,希望政府正视有关问题。“我也吁请面对大马卡晶片问题的人民,前来投 报,以便协助收集相关资料,一并上呈给部长。”
Saturday, June 25, 2011
大馬卡晶片無法讀取‧民眾提款須文件證明
(吉隆坡24日訊)蕉賴胡姬嶺居民協會主席張清才申訴,由於他的大馬卡晶片無法被讀取,必須向銀行出示文件證明才能提款,也無法以大馬卡檢查公積金戶頭的狀況,令他深感不便,並對大馬卡晶片素質失去信心。
1. 避免置於高溫下
2. 避免粗魯動作,以免損壞晶片
3. 避免置於水、化學物或任何酸性溶液中
4. 避免導致晶片彎曲
5. 避免刮擦表面(光明日報)
Saturday, February 20, 2010
Bertahun hidu bau najis
Sabtu, 20 Februari 2010
Bertahun hidu bau najis
2010/02/12
KUALA LUMPUR: Penduduk Pangsapuri Blok A, Taman Bukit Anggerik, terpaksa menanggung derita sejak beberapa tahun lalu akibat sistem pembetungan di kawasan perumahan itu tersumbat.
Ia mengakibatkan najis melimpah keluar melalui lubang tandas dan longkang sekali gus menyebabkan penduduk di kawasan itu tidak selesa kerana terpaksa menghidu bau najis setiap waktu."Macam mana kami hendak hidup selesa, air dan najis akan melimpah keluar dari mangkuk tandas dan membanjiri lantai tandas dan ruang dapur kami," kata penduduk, Muhd Nasri Suid, 38, yang sudah lebih lima tahun menginap di situ.
Muhd Nasri berkata, masalah terbabit sudah lama mereka hadapi dan Indah Water Konsortium Sdn Bhd (IWK) juga pernah menyedut kumbahan najis bagi melancarkan kembali sistem pembetungan berkenaan.
Namun, katanya, ia cuma berkesan untuk tempoh waktu yang singkat saja dan kira-kira tiga bulan kemudian, pembetung kembali tersumbat.
Dia berkata demikian ketika wakil Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (Span), turut hadir membuat tinjauan bagi mengenal pasti punca sebenar masalah yang dialami penduduk di kawasan itu.
Eksekutif Kanan Komunikasi Korporat Span, Kamarul Bahri Abdul Kadir, berkata pemeriksaan jurutera Span mendapati saluran paip yang mengalirkan kumbahan najis ke sistem pembetungan utama mungkin pecah dan tersumbat.
"Ini kali keempat kami datang ke sini. Tindakan awal dilakukan IWK tetapi masih gagal menyelesaikan masalah. Kami dapati mungkin ada saluran paip yang pecah.
"Kami juga dapati ada kesan kerja pengorekan tanah di kawasan saluran paip berkenaan oleh pihak tidak diketahui yang sudah di simen semula," katanya.
Kamarul Bahri berkata, Span menasihatkan penduduk supaya melantik kontraktor dengan segera untuk menggantikan paip yang pecah itu.
"Perkara ini perlu dibaiki segera kalau tidak mahu najis kembali melimpah. Ia menjejaskan kesihatan penduduk sekitar kerana kumbahan terbabit akan menyebabkan pelbagai penyakit," katanya.
Sementara itu, Pengarah Pusat Perkhidmatan Kawasan Parlimen Bandar Tun Razak, Lim Heng Lin, yang turut meninjau masalah itu berjanji akan berbincang dengan Ahli Parlimen kawasan terbabit, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan mendapatkan pandangan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk menyelesaikan segera masalah itu.